What's next: Smart city

Research concept en UX/UI design

Over dit project

De opdracht

Hoewel veel mensen 's-Hertogenbosch bezoeken, blijven deze veelal in de winkelstraten hangen. De stad wil de komende jaren bezoekers meer laten genieten van de minder bekande plekken in de stad. Hierbij heb ik, samen met Dion van Velde en Colours een platform ontwikkeld voor stad.

Wie zijn de bezoekers nu eigenlijk?

De eerste fase was het leren kennen van de bezoekers. Na vele straatinterviews heb ik een viertal archetypes en persona's weten op te stellen. Op basis van hun gedrag heb ik ook een customer journey voor, tijdens en na het bezoek op kunnen stellen. Deze vier persona's vormen onze target audience.

Eerste ideeën en onderzoeken

Op basis van het onderzoek ben ik aan de slag gegaan met het bedenken van manieren om bezoekers kennis te laten maken met de stad - waarbij een gamification element belangrijk is. Bepaalde voorstellen werden steeds verder uitgewerkt en op straat gevalideert met voorbijgangers.

Bouwen van eerste prototypes

Eerste mockups en prototypes werden opgezet, waarbij alle voorgaande ideeën op bepaalde plekken werden samengevoegd. Ook landmarks uit de stad werden onderzocht en toegevoegd (iconen en kleuren). Een bepaalde stijl werd opgezet die accessible qua kleuren taal werd.

Technische bouw en testen

Om op kleine schaal een test te doen hebben we een database gebouwd waarmee bezoekers via een app hun reis door de stad konden maken. Het idee en het prototype worden uitgelegd in de conceptvideo die hieronder te zien is.

Final design

Uiteindelijk hebben we een eerste versie opgeleverd aan de gemeente 's-Hertogenbosch die deze input kunnen gebruiken voor de diverse city tripping tools waar zij al over beschikken. Een demo van de werking wordt hieronder gepresenteerd.